ISO 9001:2015, basisopleiding

Niveau
Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van Amelior
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,3 Amelior heeft een gemiddelde beoordeling van 8,3 (uit 3 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Bleupoint, Berchem
7 mei. 2020 tot 14 mei. 2020

Beschrijving

Waarom deze thematiek?

De norm ISO 9001 (versie 2015) bepaalt de eisen waaraan een kwaliteitsmanagementsysteem moet voldoen. Dit is op het eerste zicht een eenvoudig gegeven. Het blijkt echter in de praktijk geen sinecure te zijn voor de bedrijfsleider en zijn directe medewerkers wanneer de klant vraagt dat de organisatie over een aantoonbaar en doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem beschikt.

In deze workshop worden de eisen van de ISO 9001 versie 2015 toegelicht. Op deze manier zullen automatisch de verschillende processen van je een organisatie belicht worden. De vele voorbeelden uit de praktijkervaring van de docenten (als auditor, consultant, kwaliteitsverantwoordelijke) illustreren…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Stuur een e-mail naar help+flanders@springest.be

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Workshops geven, Auditing, Project management, ICT Management & Strategie en Integraal management.

Waarom deze thematiek?

De norm ISO 9001 (versie 2015) bepaalt de eisen waaraan een kwaliteitsmanagementsysteem moet voldoen. Dit is op het eerste zicht een eenvoudig gegeven. Het blijkt echter in de praktijk geen sinecure te zijn voor de bedrijfsleider en zijn directe medewerkers wanneer de klant vraagt dat de organisatie over een aantoonbaar en doeltreffend kwaliteitsmanagementsysteem beschikt.

In deze workshop worden de eisen van de ISO 9001 versie 2015 toegelicht. Op deze manier zullen automatisch de verschillende processen van je een organisatie belicht worden. De vele voorbeelden uit de praktijkervaring van de docenten (als auditor, consultant, kwaliteitsverantwoordelijke) illustreren hoe je kan voldoen aan de diverse eisen van de ISO 9001-norm.

Wat mag u verwachten tijdens de opleiding?

Tijdens deze tweedaagse workshop geven wij u een antwoord op vragen als:

  • Wat zijn de ISO-normen?
  • Welke zijn de voordelen en de beperkingen?
  • Welke informatie is verplicht bij te houden, wat is nuttig of optioneel ?
  • Wat is de inhoud van de verschillende eisen van de norm?
  • Hoe kom ik tot ISO-certificatie ?
  • Wat is het verband tussen ISO en IKZ?
  • Hoe blijf ik leidinggevenden en medewerkers motiveren om de ingeslagen weg aan te houden, ook na certificatie?
  • Hoe maak ik een context-, stakeholder- en risicoanalyse?

De letter en de geest van de norm worden u, op interactieve wijze, gebracht door docenten die over de nodige praktijkervaring beschikken vanuit verschillende sectoren.

In elke sessie is er ruimschoots gelegenheid tot uitwisseling van informatie over gebruikelijke werkwijzen in de eigen organisatie.

Voor wie?

Deze opleiding is bedoeld voor:

  • Leidinggevenden en medewerkers, verantwoordelijk voor de invoering van een ISO 9001-norm in hun bedrijf, die zich grondig willen informeren over de reikwijdte van de norm en de impact op hun organisatie
  • Verantwoordelijken voor het op peil houden van het managementsysteem
  • Kwaliteitsverantwoordelijken
  • Interne auditoren

Programma

Programma

  • HLS – High Level Structure: een gemeenschappelijke structuur voor diverse normen, waaronder ISO9001
  • Denken vanuit bedrijfsprocessen
  • De context van je organisatie en haar doelstellingen
  • Klanten en andere stakeholders
  • Risico’s en bijhorende beheersmaatregelen
  • Quality Assurance en Quality Control
  • Integratie met andere managementsystemen ( veiligheid, milieu, …)
  • Klachten, problemen, afwijkingen en bijhorende corrigerende maatregelen
  • Van handboeken en procedures naar gedocumenteerde informatie
  • Het begrip ‘directiebeoordeling’ en het belang van een goede vergadercultuur
  • Continu verbeteren en interne projecten
  • Medewerkers: competenties, verantwoordelijkheden en bevoegdheden,
  • Kennisbeheer
  • Checklists en instructies: een belangrijke pijler voor kwaliteitsbeheer en kennisbeheer
  • De relatie met de klant
  • Productie en dienstverlening
  • Beheer van infrastructuur (middelen, meetmiddelen, ‘facility management’)
  • Productontwikkeling
  • De relatie met externe aanbieders
  • Meten en opvolgen van de prestaties van de organisatie
  • Interne audit

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Stuur een e-mail naar help+flanders@springest.be

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.