thumb_up

Gratis informatie aanvragen

Vergelijken en met je collega's overleggen.

63 Feedback geven trainingen

Het geven en ontvangen van feedback is een belangrijke sociale vaardigheid. Vind jij het moeilijk om met feedback om te gaan? Dan is een cursus feedback geven en ontvangen voor jou een goede keuze. Tijdens de cursus leer je op een constructieve manier feedback te geven. Lees hieronder waarom feedback belangrijk is en onze aandachstpunten bij het geven van feedback.

Bekijk ook: Functionerings- & Beoordelingsgesprekken, Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden, Luisteren & Luistervaardigheden, Communicatieve vaardigheden, Communicatiestijlen, Effectief communiceren en Geweldloze communicatie.

Bekijk ook: Functionerings- & Beoordelingsgesprekken, Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden en Luisteren & Luistervaardigheden.

check_box_outline_blank

Feedback vragen, geven en ontvangen

Logo van Feedback Training & Consulting
placeDonderdag 11 september 2025 in Utrecht en 5 andere datums

Bovenstaande uitspraak geeft duidelijk weer hoe waardevol het geven van de juiste feedback aan anderen i Wat levert de training jou op? Je b…

check_box_outline_blank

Feedback geven en ontvangen

Logo van Supertrainer
Startgarantie
computerOnline: juli 2025 en 245 andere datums
placeOp locatie: juli 2025 in Alkmaar en 270 andere datums

Feedback geven en ontvangen helpt bij het goed houden van de relaties in het team en bij het verbeteren van elkaars prestaties. Daarom is he…

check_box_outline_blank

Feedback geven en ontvangen

Logo van Supertrainer
Startgarantie
placeOp locatie: juli 2025 in Alkmaar en 270 andere datums
computerOnline: juli 2025 en 245 andere datums

Feedback geven en ontvangen helpt bij het goed houden van de relaties in het team en bij het verbeteren van elkaars prestaties. Daarom is he…

check_box_outline_blank

Succesvol aanspreken en feedback geven | Online programma

Logo van AanspreekAcademie

Vraag jij je op je werk ook wel eens af; 'Dit is toch niet normaal? Waarom zegt niemand er wat van?!' Bijvoorbeeld als collega's in een over…

check_box_outline_blank

Feedback geven

Logo van Learnit
placeOp locatie: maandag 28 juli 2025 in Amsterdam en 99 andere datums
computerOnline: maandag 28 juli 2025 en 3 andere datums

Het geven van feedback kan onbedoeld kwetsend werken en wordt om die of andere redenen nogal eens vermeden. Dat heeft tot gevolg dat een bel…

check_box_outline_blank

Feedback geven en ontvangen

Logo van Schouten & Nelissen B.V.
Startgarantie
placeDonderdag 18 september 2025 in ZALTBOMMEL en 2 andere datums

Resultaat Je communiceert effectiever door opbouwende feedback te geven en ontvangen Je benoemt in gesprekken op passende wijze wat je vindt…

check_box_outline_blank

Feedback geven Online met coach

Logo van Schouten & Nelissen B.V.

Resultaat Je geeft commentaar op een goede manier Je bent niet bang om de confrontatie aan te gaan Je geeft opbouwende feedback Je geeft eff…

check_box_outline_blank

Delivering Employee Feedback

Logo van IT-Learning

This is largely accomplished via the feedback you provide. In this course, learn how to create a culture driven by meaningful feedback and d…

check_box_outline_blank

Feedback geven - Een juiste reactie geeft meer positief resultaat

Logo van Icademy

Feedback geven is een kunst die elke leidinggevende onder de knie zou moeten hebben. Op zich is het niet lastig, als je je maar aan een paar…

check_box_outline_blank

Complimenten maken - Feedback en complimenten geven horen bij coachend leiding geven.

Logo van Icademy

Lesmaterialen De cursus 'Complimenten maken - Feedback en complimenten geven horen bij coachend leiding geven.' bestaat uit: VideoCollege E-…

check_box_outline_blank

Inclusive Feedback Skills for Managers

Logo van IT-Learning

Delivering high-quality feedback—especially when it's corrective—can be challenging even for seasoned leaders. Add the need to cross soc…

check_box_outline_blank

Feedback geven en ontvangen | Technieken voor effectieve communicatie

Logo van train2work
placeDonderdag 9 oktober 2025 in Rijswijk en 1 andere datum

Aanspreken, uitspreken, tegenspreken: hoe doe je dat sociaal veilig? Na deze feedbacktraining spreek jij anderen veilig, effectief en opbou…

check_box_outline_blank

Feedback, outil de management

Logo van TEAMPOWER

Pour le manager, le feedback est un moyen de communiquer à ses collaborateurs des pistes d'amélioration de leur comportement. Comment puis-j…

check_box_outline_blank

Feedback, een management tool

Logo van TEAMPOWER

Hoe verschaf ik voortdurend feedback op een open en constructieve manier ? De hulpprogramma's voor de voorbereiding van een feedback onderho…

check_box_outline_blank

E-learning en online coaching 'feedback geven en ontvangen'

Logo van INEZ Training & Consulting

Wil jij leren hoe je meer open kunt staan voor feedback van anderen? Hoe je feedback kunt gebruiken voor je eigen persoonlijke groei? En wil…

Tips voor het maken van een goede keuze

Waarom feedback belangrijk is

Een feedbackrijke cultuur, waarin mensen zich op hun gemak voelen om feedback te vragen en te krijgen van hun collega's en leidinggevenden, kan echt bepalen hoe een organisatie functioneert. Het geven van feedback is een belangrijke communicatieve vaardigheid.

Al te vaak is feedback iets dat maar één keer per jaar gebeurt, tijdens beoordelingsgesprekken. Herinner je je de laatste keer dat iemand je feedback gaf over je prestaties op het werk? Als je er langer dan een paar seconden over na moest denken, is het waarschijnlijk te lang geleden.

Hoewel het ontvangen van feedback voor mensen ontmoedigend kan zijn, is het ook absoluut nodig als je gemotiveerde en goed presterende teams wilt creëren.

Hier is waarom.

Het lokt verandering uit en wakkert groei aan

Feedback geeft mensen de kans om in een ander licht naar zichzelf te kijken. Het helpt hen te zien hoe anderen hen waarnemen, en welke invloed hun gedragsstijl en manier van werken heeft op anderen in het team. Dit kan bijzonder inzichtelijk zijn voor leiders, want het helpt hen in te zien hoe ze misschien beter vertrouwen kunnen wekken en hun team tot betere prestaties kunnen inspireren.

Bovendien willen de meeste mensen van nature succesvol zijn in hun werk, en zijn ze als gevolg daarvan vaak erg open voor constructieve feedback. Volgens Harvard Business Review vindt 72% van de mensen dat hun prestaties zouden verbeteren als hun managers kritische feedback zouden geven. In feite bleek uit dezelfde enquête dat 57% van de mensen de voorkeur geeft aan constructieve feedback boven louter lof en erkenning.

feedback geven en ontvangen

Het geeft mensen een gevoel van “purpose”

Als mensen willen we allemaal het gevoel hebben dat we erbij horen en gewaardeerd worden. In een werkcontext betekent dit dat we het gevoel hebben dat er waarde is voor wat we doen en wat we de onderneming brengen, en dat we weten dat we deel uitmaken van een groter team dat allemaal aan dezelfde doelen werkt. Regelmatig feedback geven is een manier waarop we medewerkers kunnen laten zien dat ze gewaardeerd worden en nuttig zijn. Zelfs negatieve feedback kan mensen aansporen om het beter te willen doen. Elke feedback, goed of slecht, versterkt je medewerkers dat het zin heeft wat ze doen.

Het verbetert de betrokkenheid van werknemers

Uit een studie van Officevibe blijkt dat 4 op de 10 werknemers niet meer geëngageerd zijn als ze weinig of geen feedback krijgen. Het onderzoek onderstreepte ook hoe belangrijk het is dat werknemers regelmatig feedback krijgen. 43% van sterk geëngageerde werknemers krijgen minstens één keer per week feedback, tegenover slechts 18% van werknemers met een lage betrokkenheid. Zelfs als ze het niet uitspreken, hunkeren werknemers naar feedback. En nu de ambitieuze en op groei gerichte Millenials en Generatie Y een belangrijk deel van het personeelsbestand uitmaken, zal feedback voor bedrijven alleen maar meer centraal komen te staan. Bekroond als de "meest ambitieuze generatie", willen millennials voortdurend leren en het beter doen.

Het helpt de werkrelaties te verbeteren

Feedback opent de communicatiekanalen tussen werknemers. Dit kan bijzonder nuttig zijn als er conflicten of spanningen tussen collega's zijn. Feedback geven is een gelegenheid om dingen in de openbaarheid te brengen, zodat problemen opgelost kunnen worden en ze manieren kunnen vinden om beter samen te werken. Bovendien kan regelmatige feedback voorkomen dat conflicten überhaupt ontstaan. Kleine kwesties kunnen opgelost worden voor ze de kans krijgen tot iets groters te escaleren.

Het is belangrijk dat werknemers feedback krijgen over hoe ze presteren en waar ze zich in hun rol misschien kunnen verbeteren. Maar we hebben het niet alleen over jaarlijkse evaluaties of beoordelingsgesprekken. Organisaties hebben eerder een gezonde, open cultuur nodig waarin mensen regelmatig en vloeiend feedback geven en ontvangen.

Wat is belangrijk bij het geven van feedback?

Feedback geven kan een gevoelig proces zijn. Maar feedback is belangrijk en leidt vaak tot groei en verbetering. Als je feedback geeft aan je collega's of medewerkers geef je hun inzicht in hun prestaties en ook advies om bepaald gedrag te verbeteren. Maar voor de meeste mensen veroorzaakt feedback vaak angst. Er zijn een paar punten waarop je kunt letten als je effectief feedback wilt geven:

Creëer veiligheid

Als de persoon die de feedback ontvangt zich niet op zijn gemak voelt, zal de feedback niet goed aankomen of zelfs onproductief zijn. Creëer in plaats daarvan een veilige ruimte, een omgeving waarin geleerd wordt en feedback onderdeel is om te groeien en vaardigheden te verbeteren.

Wees positief

Geef minstens zoveel positieve feedback als je negatief doet. Positieve feedback stimuleert de beloningscentra in de hersenen, waardoor de ontvanger openstaat voor nieuwe richtingen. Zorg dat je een voorgestelde oplossing of uitkomst voorstelt wanneer je kritische feedback geeft. Beschrijf dus het gedrag dat je graag veranderd ziet.

Wees specifiek

Mensen reageren over het algemeen beter op specifieke feedback. Voorkom vage feedback die op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd. Beschrijf dus specifiek gedrag dat je zelf hebt gezien of gehoord.

Wees op tijd

Het volwassen brein leert het beste als het feedback krijgt tijdens of net na het uitvoeren van bepaald gedrag of handelingen. Als je drie maanden wacht om iemand te vertellen dat zijn of haar prestaties gemiddeld zijn, is het vaak lastiger om verandering door te voeren. Goede feedback wordt dus op tijd gegeven en ook regelmatig.

Laat je gesprekspartner zijn of haar kant vertellen

Als iemand onder de maat presteert of iets stoms heeft gedaan. Weersta dan de gewoonte om te zeggen dat het dom was. Vraag dan eerst naar het perspectief van hem of haar. Laat je gesprekspartner dus reageren en de situatie uitleggen. Geef vervolgens het objectieve, specifieke, anticiperende type feedback. Breng de persoon op de hoogte dat hij of zij wordt beoordeeld en dat u er bent om hem of haar te helpen slagen.

Wat is belangrijk bij het ontvangen van feedback?

  • Wees positief. Ga er vanuit dat diegene die jouw feedback geeft, iets wil vertellen over een aspect van jouw werk of gedrag. Het is niets persoonlijks.
  • Luister naar de ander. Probeer eens goed te begrijpen wat de ander te vertellen heeft. Je kunt daarna beslissen of je iets met de feedback doet.
  • Bedank voor de feedback. Door de ander te bedanken voor feedback toon je respect en laat je zien dat je feedback en de relatie of samenwerking waardeert.
  • Beoordeel de feedback. Ga bij jezelf na of de feedback klopt. Herken je de gegeven feedback? Heb je al eens eerder deze feedback gehad?
  • Doe iets met de feedback. Onderneem actie op de gekregen feedback. Of niet, als de feedback niet terecht was.

keyboard_arrow_upTerug naar boven