thumb_up

Gratis informatie aanvragen

Vergelijken en met je collega's overleggen.

5 trainingen voor het stellen van vragen

Vragen stellen is een basisvaardigheid om goede gesprekken te kunnen voeren. Hieronder vind je trainingen die je helpen betere vragen te stellen. Lees hieronder 8 essentiële technieken om goede vragen te stellen.

Bekijk ook: Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden, Luisteren & Luistervaardigheden, Communicatieve vaardigheden, Feedback geven, Effectief communiceren en Geweldloze communicatie.

Bekijk ook: Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden, Luisteren & Luistervaardigheden en Communicatieve vaardigheden.

check_box_outline_blank

De Kunst van het vragen stellen

Logo van Associatie voor Coaching
placeMaandag 1 november 2021 in Aarle-Rixtel

We leven in een wereld die antwoorden belangrijker vindt dan vragen. We zitten liever niet met vragen, want we willen niet twijfelend en wa…

check_box_outline_blank

De juiste vraag: De kunst van het vragen stellen in coachende gesprekken

Logo van Studdy

Studdy® 🔹All you can learn🔹 500+ cursussen, audioboeken, kranten 🔹Certificaat🔹 24/7 PC, mobiel, tablet Goede vragen hebben van nature iets …

check_box_outline_blank

De juiste vraag: De kunst van het vragen stellen in coachende gesprekken

Logo van HOBP

Volg nu De juiste vraag: De kunst van het vragen stellen in coachende gesprekken en heb een jaar lang gratis toegang tot HP/de Tijd en nog …

check_box_outline_blank

Power BI Training - Veilig ONLINE - direct vragen stellen via video

Logo van Mr Data Business School (XADAT.NL)
Startgarantie
placeDinsdag 21 september 2021 in Weesperstraat 61,63,65,105, 1018 VN Amsterdam en 2 andere datums

Power BI Training Na het volgen van deze Power BI training kun je onder meer geavanceerde analyses, interactieve rapporten en datamodellen …

check_box_outline_blank

De kunst van het vragen stellen

Logo van IFBD - Institute for Business Development

WAAROM MEDEWERKERS VRAGEN STELLEN EN MANAGERS ANTWOORDEN GEVEN In onze traditionele – output en macht gedreven – organisaties zijn antwoord…

Tips voor het maken van een goede keuze

De 8 essentiële technieken om goede vragen te stellen

Thomas Kuhn zei het al "de antwoorden die je krijgt hangen af van de vragen die je stelt".

Inzicht krijgen in de specifieke soorten vragen die je stelt helpt je niet alleen om tot betere antwoorden te komen en sterkere relaties op te bouwen, het helpt je om mensen beter te begrijpen en is één van de belangrijkste communicatieve vaardigheden.

Laten we beginnen met alledaagse soorten vragen die mensen stellen, en de antwoorden die ze waarschijnlijk zullen ontlokken.

Gesloten vragen

Gesloten vragen nodigen over het algemeen uit tot een antwoord van één woord, zoals 'ja' of 'nee'. Bijvoorbeeld: 'rij je?' of: 'heb je mijn pen gepakt?' Ze kunnen ook antwoorden bevatten op feitelijke of meerkeuzevragen, zoals 'hoe heet je', of 'wil je thee, koffie, of water?'

Ze zijn populair als ijsbrekervragen in groepssituaties omdat ze gemakkelijk te beantwoorden zijn. Natuurlijk kunnen de meeste vragen opengesteld worden voor verdere discussie, ook gesloten vragen - maar daarover later meer. Gesloten vragen zijn handig als je snel een antwoord wilt hebben en om een gesprek een beetje op te starten.

vragen stellen cursussen en trainingen om je communicatieve vaardigheden te verbeteren

Open vragen

Open vragen vragen wat meer denkwerk en zetten over het algemeen aan tot ruimere discussie en uitwerking. Ze kunnen niet met een eenvoudig ja of nee antwoord beantwoord worden. Bijvoorbeeld: 'wat vind je van je baas?' Of 'waarom heb je die auto gekozen?'. Open vragen zijn nuttig voor: kritische of creatieve discussie, meer informatie over een persoon of onderwerp te weten komen. Open vragen zijn ook handig om de feiten boven tafel te krijgen voordat je iemand goed feedback kunt te geven.

Gerichte vragen

Deze vragen zijn nuttig om opheldering te krijgen en anderen aan te moedigen je meer informatie over een onderwerp te vertellen. Gerichte vragen zijn meestal een reeks vragen die dieper graven en een vollediger beeld geven. Met gerichte vragen kun je effectief communiceren en verbeter je jouw gespreksvaardigheden. Bijvoorbeeld: 'wanneer heb je het afgewerkte project nodig, en is het goed als ik het naar je e-mail?' Nuttig om: het grotere plaatje te zien, een onwillige spreker aan te moedigen je meer informatie te vertellen, en misverstanden te voorkomen

Suggestieve vragen

Deze vragen zijn bedoeld om de respondent naar een bepaalde gewenste positieve of negatieve weg te leiden. Op de werkplek kun je leidende vragen tegenkomen zoals: 'heb je nog problemen met het project?', of 'vond je het leuk om aan dat project te werken?' Het eerste zet de respondent subtiel aan tot een negatief antwoord; het tweede tot een positief. Door te vragen 'hoe vond je het met dat project' krijg je een evenwichtiger antwoord.

Suggestieve vragen kunnen ook een oproep aan het eind inhouden die bedoeld is om de respondent te dwingen het met de spreker eens te zijn. Bijvoorbeeld, 'dit project gaat goed, nietwaar?' moedigt de respondent aan om 'ja' te zeggen. Dit werkt bijzonder goed omdat we psychologisch liever ja zeggen dan nee. Dus als we voor het blok gezet worden, zullen we meestal voor het eerste kiezen. Nuttig voor: het opbouwen van positieve gesprekken, het sluiten van een verkoop, het sturen van een gesprek naar een uitkomst die je belang dient. Een woord van waarschuwing: Het is belangrijk om leidende vragen zorgvuldig te gebruiken; ze kunnen worden opgevat als een oneerlijke manier om het antwoord te krijgen dat je wilt.

Isolatie vragen

Net als bij een trechter beginnen deze vragen breed voor ze zich vernauwen tot een specifiek punt - of omgekeerd. Als we iemand nieuw ontmoeten, beginnen we meestal met specifieke, gesloten vragen, zoals 'hoe heet je?' en 'wat doe je?' - voordat we ons verbreden tot meer open vragen, zoals 'waarom heb je ervoor gekozen brandweerman te worden?' naarmate je meer op je gemak raakt om met elkaar te praten.

Het omgekeerde - beginnen met een brede vraag voordat je je op iets specifieks concentreert - wordt vaak gebruikt bij het ondervragen van getuigen om een maximale hoeveelheid informatie over een persoon of situatie te krijgen. Bijvoorbeeld: 'wat doe je voor de kost? Werk je 's nachts? Heb je een inbraak gezien? Was er meer dan één persoon?' Enzovoort.

Isolatievragen kunnen ook gebruikt worden om spanningen te ontladen: iemand vragen in detail op zijn probleem in te gaan leidt hem af van zijn boosheid en geeft je de informatie die je nodig hebt om hem een oplossing te bieden, waardoor hij op zijn beurt kalmeert en denkt dat er iets positiefs gedaan wordt om hem te helpen. Nuttig voor: het opbouwen van relaties, het ontdekken van heel specifieke informatie, het ontzenuwen van ruzies

keyboard_arrow_upTerug naar boven