Masterclass Kwaliteitsmanagement

Tijdsduur
Startdatum en plaats
Logo van CAI opleidingen
Opleiderscore: starstarstarstarstar_border 8,4 CAI opleidingen heeft een gemiddelde beoordeling van 8,4 (uit 233 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, startdatum, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Utrecht
10 jul. 2019
Den Haag
21 aug. 2019
Amsterdam
11 sep. 2019
Utrecht
7 okt. 2019
Den Haag
25 nov. 2019

Beschrijving

* Er zijn diverse kortingsmogelijkheden op cursus, examen of literatuur. Details over deze mogelijkheden, bel direct met CAI opleidingen te Rijswijk. 
* Startgarantie: als u zeker wil stellen dat uw cursus doorgaat (ook bij onvoldoende belangstelling).

Deze masterclass gaat in op kwaliteit. We bekijken een aantal dimensies zoals proceskwaliteite, kwaliteit van procedures en governance, kwaliteit van data.

Bij verbeteren van kwaliteit moet er evenwicht zijn tussen efficiency verbetering en het gewenste kwaliteitsniveau. Kwaliteit moet "manageable " worden.

Aanmelden of meer informatie: neem zelf contact op met CAI opleidingen te Rijswijk. 
Er zijn open inschrijvingscursussen, zo eens in de 2 maanden start deze cursus

Vanaf 3 personen kan ook in overleg een maatwerktraject worden opgezet.

Deze masterclass gaat in op kwaliteitmanagement in de breedste zin, onder ander het INK kwaliteitsmodel wordt bekeken en hoe een kwaliteitaudit uit te …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Stuur een e-mail naar help+flanders@springest.be

* Er zijn diverse kortingsmogelijkheden op cursus, examen of literatuur. Details over deze mogelijkheden, bel direct met CAI opleidingen te Rijswijk. 
* Startgarantie: als u zeker wil stellen dat uw cursus doorgaat (ook bij onvoldoende belangstelling).

Deze masterclass gaat in op kwaliteit. We bekijken een aantal dimensies zoals proceskwaliteite, kwaliteit van procedures en governance, kwaliteit van data.

Bij verbeteren van kwaliteit moet er evenwicht zijn tussen efficiency verbetering en het gewenste kwaliteitsniveau. Kwaliteit moet "manageable " worden.

Aanmelden of meer informatie: neem zelf contact op met CAI opleidingen te Rijswijk. 
Er zijn open inschrijvingscursussen, zo eens in de 2 maanden start deze cursus

Vanaf 3 personen kan ook in overleg een maatwerktraject worden opgezet.

Deze masterclass gaat in op kwaliteitmanagement in de breedste zin, onder ander het INK kwaliteitsmodel wordt bekeken en hoe een kwaliteitaudit uit te voeren, hoe een kwaliteitsplan op te stellen en zo voorts.  
De deelnemer leert hoe op zijn domein/branche de kwaliteit te definiëren, hoe deze vervolgens te meten en uiteindelijk maatregelen te nemen om deze kwaliteit te verbeteren. Verder wordt gekeken hoe een kwaliteitsplan op te stellen en kwaliteit te managen c.q. risico's te bewaken. Met betrekking tot data management is er aandacht voor data quality. 

De deelnemer kan een een praktijkeindopdracht uitvoeren zoals het opstellen van een kwaliteitsplan. Voor het kwaliteitsonderzoek kan de eigen organisatie of een afdeling van de eigen organisatie worden gebruikt zodat het mes aan twee kanten snijdt. 

Randvoorwaarden; HBO denkniveau wordt verwacht.  

Uitvoering; 3 dagen, streven eens in de 3 weken een lesdag (in overleg binnen de groep kan dat anders als dit beter aansluit bij de behoefte). Er is ook een nakijk/feedback sessie (0.5 dag) voor het eindopdrachtverslag.

literatuur: Handleiding positiebepaling INK, kwaliiteitstmanagement en organisatie, diverse artikelen, 

examen/eindopdracht, bijvoorbeeld een kwaliteitsplan opstellen   (optioneel).  

d
oelgroep; voor degene die kwaliteit en kwaliteitzorg wlilen begrijpen en toepassingen om kwaliteit te verbeteren zoals medewerkers kwaliteitzorg, quallity controlers, auditors, etc. 

inhoud; 

Kwaliteitszorg:
Definities van kwaliteit
Belang kwaliteit voor organisaties
Integrale kwaliteitszorg
Viewpoints op quality  assurance

Kwaliteitssystemen:
Nut van certificering
ISO
kwaliteit in zorginstellingen
HACCP – analyselijst kritische controlepunten
ISO 22000
Retail Certificate
International Food Standard
General Food Law (EU)
Good Manufacturing Practices
Integrale ketenbeheersing
Data Quality Management

Het INK-managementmodel
Vijf verschillende fasen
Tien aandachtsvelden: vijf organisatiegebieden, vier resultaatgebieden
Verbeteren en vernieuwen
Veranderscan
Positiebepalen

Procesmanagement
Organisatie van processen
Opstellen van procedures
De essentie van een kwaliteitshandboek

Lean manufacturing en Six Sigma
Toyota Production System
Lean Manufacturing (doelstellingen, tegengaan verspilling, value stream mapping)
Six Sigma (wat is het, de ontwikkeling ervan, principes, opleiden medewerkers tot belts)
Combinatie Lean Six Sigma in de praktijk 

Toepassing analysemodellen bij kwaliteitsverbetering
Define-instrumenten
Measure-instrumenten
Analyse-instrumenten
Improve-instrumenten
Control-instrumenten

Kwaliteitszorg in de dienstverlening
Vormen van dienstverlening
Kwaliteit in de ICT
Perceived Service Quality
Te vermijden fouten in de dienstverlening
Gap-model
Service Profit Chain

Optioneel: KAM (combinatie kwaliteitszorg, arbeidsomstandigheden en milieuzorg)

doelstelling
Na deze cursus kan de deelnemer;

  • strategie en tactiek vertalen naar de werkvloer
  • managementrollen voor de kwaliteitsfunctionaris en kwaliteitsmanager benoemen
  • een Kwaliteitsmanagement cyclus uitvoeren (plannen, uitvoeren, corrigeren en bijstellen)
  • uitleggen hoe Contingentie theorie kan worden toegepast
  • begrijpen welke fasen organisaties doorlopen
  • organisatietypologie en organisatieontwerp onderscheiden
  • diverse management theorieën uitleggen
  • communicatieanalyse uitvoeren
  • analyse van routing en lay-out uitvoeren
  • een arbeidsstudie uitvoeren
  • technieken gebruiken voor het verzamelen van gegevens
  • aangeven hoe te rapporteren aan en adviseren van directie en management
  • aangeven welke principes er zijn bij Lean management
  • aangeven welke principes er zijn bij SCM management
  • stakeholders analyseren en classificeren
  • een Business Context Diagram opstellen
  • aangeven hoe Key Performance Indicators (KPIs) te Definieren en te monitoren
  • aangeven hoe Kritische Succes Factoren (CSFs) het succes van de organisatie bepalen
  • uitleggen hoe Business Process Redesign (BPR) bijdraagt aan Kwaliteitsmanagement
  • uitleggen hoe Business Process Management (BPM) kwaliteitsmanagement ondersteunt
  • procedures aangeven om procesverbetering te realiseren
  • uitleggen hoe SixSigma en lean technieken passen bij het ondersteunen van kwaliteitscontrole en verbetering
  • een Benchmark uitvoeren
  • de Balanced Score Card toepassen     
  • een Proces Maturity Model uitleggen en aangeven hoe key area’s toe te passen.      
  • een Business Scenario’s opstellen
  • aangeven hoe Prototypes & Simulation in te zetten ten bate van quality improvement,
  • aangeven wat het nut is van certificering en accreditatie
  • Interne en externe audits monitoren
  • aangeven hoe psychologie wordt gebruikt bij organisatieverandering binnen dienstverlenende en productie organisaties
  • de dynamiek bij groepsprocessen beschrijven
  • aangeven hoe om te gaan met macht en politiek
  • aangeven hoe psychologiemodellen toe te passen.
  • hoe zonder macht invloed uit te oefenen.
  • wat de relatie is tussen leiderschap en cultuur
  • wat de relatie is tussen leiderschap en kwaliteitsmanagement
  • de diverse vormen van leiderschap aangeven
  • welke leiderschapstijl te gebruiken bij verandering
  • de relatie tussen cultuur en kwaliteitsmanagement aangeven
  • verbeteringen invoeren in een organisatie
  • de diverse stijlen die een kwaliteitsmanager kan hanteren
  • aangeven welke criteria spelen bij professionalisme, houding en gedrag

investering; zie kostenspecificatie. Met een startgarantie start uw cursus altijd (in overleg). 

examen; paper 

start; deze cursus start minstens 4 keer per jaar, bij meer animo vaker.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Heb je een vraag? Onze adviseurs helpen je graag. Stuur een e-mail naar help+flanders@springest.be

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
infoEr is een telefoonnummer vereist om deze informatieaanvraag in behandeling te nemen. (optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heeft u nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.