Masterclass voor trainers: interactieve werkvormen en coöperatief leren (train the trainer)
Startdata en plaatsen
Beschrijving
We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders
Deze 1-daagse masterclass helpt je om verder de omslag te maken van 'supertrainer' naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Je maakt kennis met een reeks innoverende, interactieve werkvormen, deels ontwikkeld door onze trainer en voor het andere deel wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden.
Word facilitator van een coöperatief leerproces en leer innoverende en interactieve werkvormen gebruiken in je trainingen
Situering
Je bent een trainer of vakspecialist in je vakgebied. Deze masterclass helpt je om (verder) de omslag te maken van 'supertrainer' (die alles in de hand probeert te houden en zelf hard werkt tijdens de training) naar een zachte facilitator …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders
Deze 1-daagse masterclass helpt je om verder de omslag te maken van 'supertrainer' naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Je maakt kennis met een reeks innoverende, interactieve werkvormen, deels ontwikkeld door onze trainer en voor het andere deel wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden.
Word facilitator van een coöperatief leerproces en leer innoverende en interactieve werkvormen gebruiken in je trainingen
Situering
Je bent een trainer of vakspecialist in je vakgebied. Deze masterclass helpt je om (verder) de omslag te maken van 'supertrainer' (die alles in de hand probeert te houden en zelf hard werkt tijdens de training) naar een zachte facilitator van een coöperatief leerproces. Coöperatief leren is een concept van Paulo Freire en Augusto Boal. Je maakt in de training kennis met een reeks innoverende, coöperatieve werkvormen (Boal spreekt van 'gamesercises'), deels ontwikkeld door onze trainer, deels wereldwijd geplukt uit een breed scala van vakgebieden. Na de ontdekkingsfase gaan we aan de slag met uitproberen, aanpassen aan je eigen materiaal en toepassen. Je wordt in deze masterclass een sterkere versie van jezelf – en toch ga je als een heel andere trainer weer naar huis.
Doelgroep
Trainers en trainer-vakspecialisten. Bevlogen pedagogen en onderwijskundigen.
Wat leer je in deze opleiding?
- Je leert de principes van coöperatief leren toepassen.
- Je gaat naar huis met een toolbox van minstens 8 innoverende en coöperatieve leervormen (werkvormen).
- Je leert hoe je leerdoelstellingen kan behalen door gebruik te maken van interactieve en innoverende werkvormen (instructional design).
- Je leert je eigen trainingsmateriaal of lesmateriaal 'herschalen' in een logische opeenvolging van interactieve en coöperatieve werkvormen.
- Je leert vernieuwende en coöperatieve werkvormen faciliteren.
Programma
- kenmerken van coöperatief leren
- werken met zelfsturende leergroepen
- werken met 'proximity trialogues' en andere carrouseltechnieken
- werken met 'leerstations'
- werken met object-attributies
- werken met ruimtelijke opstellingen
- werken met kaarten en kaartspellen
- werken met ritme en muziek
- toepassingsgebieden
- praktijkdiscussies
- take-aways
Didactische aanpak
- Uitgangspunt is ´leren van en met elkaar´. Volwassenen leren vanuit hun ervaring. Dat houdt in dat de praktijk van jou als deelnemer altijd begin en eind van elk leerproces is. Stapsgewijs worden kennis en vaardigheden aan het bestaande repertoire toegevoegd.
- Het zelf toepassen van werkvormen op je eigen materiaal en dat uitproberen met een publiek, gevolgd door feedback die weer leidt tot bijsturing, is de rode draad in deze training.
- Om voldoende praktijktijd te garanderen worden in deze training maar 10 deelnemers toegelaten.
Cursusmateriaal
-
HRDA Syllabus: Interactieve werkvormen en Coöperatief leren
Trainers
Francis Laleman
Francis Laleman verkende eerst India en de wereld als academisch onderzoeker en radioreporter, vooraleer hij 25 jaar geleden overstak naar een ander perron, om er mee te sporen met de trein van de wereldwijde telecom boom.
Vandaag reist hij opnieuw de wereld rond als senior consultant, procesanalyst, interculturele blikopener, Corporate Learning & Development Expert, Instructional Design Architect en specialist in het trainers- en train-the-trainers-vak. Met dat alles heeft hij een indrukwekkende en wereldomvattende track record opgebouwd in diverse sectoren, van universiteiten en hogescholen, over ngo's en overheidsinstellingen, tot pharma, manufacturing, ICT en telecom.
Met Francis wordt een training vaak anders. Al is het maar omdat training altijd zit ingebed in een leerproces. Of omdat werkvormen, modellen en metaforen uit de wereldwijde vijver zijn gevist - en vaak niet uit het traditionele trainershandboek, maar uit kunst, geschiedenis, natuur, tuinieren, ecologie, wetenschap en engineering. Francis traint met vissen in bokalen, Chinese penselen, Japanse manga, Arabische reukwaren, digital trash, cello's en violen.
Met en van Francis hebben ondertussen al vele honderden aspirant bedrijfstrainers het trainersvak geleerd, van Yokohama tot Shangai, van Delhi tot Bangalore, van Dubai tot Muscat en van London, Rotterdam, Brussel en Parijs tot San Diego.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.