Cursus Storingzoeken met Root Cause Analysis
Startdata en plaatsen
Veldhoven 9 mar. 2020 tot 6 apr. 2020Toon rooster event 9 maart 2020, 09:00-16:30 |
Utrecht 29 sep. 2020 tot 27 okt. 2020Toon rooster event 29 september 2020, 09:00-16:30 |
Beschrijving
Voortdurend brandjes blussen bij storingen, niet altijd de oorzaak kunnen vinden en herhalingen niet kunnen voorkomen. Het gevolg: het oplossen van (terugkerende) storingen kost veel tijd en geld. Komt dit u bekend voor? Deze cursus helpt u te werken volgens de uiterst effectieve Root Cause Analysis methode. Deze methodiek helpt u op een efficiënte wijze tot de kern van het storingsprobleem te komen, complexe problemen met vertrouwen aan te pakken en herhaling te voorkomen.
Tijdens deze cursus leert u storingsoorzaken op basis van feiten te onderzoeken, niet op basis van aannames en hypothesen. Alle tools die voor handen zijn om tot een goede root cause analysis (RCA) te raken komen aan bod.
…Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Voortdurend brandjes blussen bij storingen, niet altijd de oorzaak kunnen vinden en herhalingen niet kunnen voorkomen. Het gevolg: het oplossen van (terugkerende) storingen kost veel tijd en geld. Komt dit u bekend voor? Deze cursus helpt u te werken volgens de uiterst effectieve Root Cause Analysis methode. Deze methodiek helpt u op een efficiënte wijze tot de kern van het storingsprobleem te komen, complexe problemen met vertrouwen aan te pakken en herhaling te voorkomen.
Tijdens deze cursus leert u storingsoorzaken op basis van feiten te onderzoeken, niet op basis van aannames en hypothesen. Alle tools die voor handen zijn om tot een goede root cause analysis (RCA) te raken komen aan bod.
Wat leert u tijdens deze cursus?
Voor wie is de cursus Storingzoeken met Root Cause Analysis bedoeld?
Niveau van de cursus
Duur
Bewijs van deelname
Lesmateriaal
Dit levert de cursus Storingzoeken met Root Cause Analysis u op:
Na afloop van de cursus bent u in staat een probleem concreet en specifiek te beschrijven, feiten van meningen te scheiden en aannames te checken door vragen te stellen. Complexe en atypische storingen worden in multidisciplinaire teams aangepakt en vermoedelijke oorzaken worden beoordeeld (getest) voordat u kiest voor onderzoek en maatregelen. U leert kennis te delen over in te zetten technieken en komt zo tot echte oplossingen.
Een Root Cause Analysis heeft als doel het reduceren van faalkosten, verliezen en incidenten. Storingen weet u beter op te lossen, een kortere doorlooptijd van onderzoeken te realiseren en kennis en ervaring vast te leggen. De methodiek zorgt bovendien voor betere communicatie met één methode voor zowel de werkvloer, de staf als het management. RCA oorzaakanalyse is de basis voor 5 Why, ATS, fishbone, foutenboom, bow tie, Tripod en Kaizen. Het is de essentie van een lerende organisatie en een basis voor continue verbeteren. Root Cause Analysis is bruikbaar voor incidentanalyses in ieder werkproces, waardoor samenwerking tussen teams en afdelingen sterk vereenvoudigd wordt.
Voor wie is deze cursus bedoeld?
Deze cursus is bedoeld voor installatiebeheerders, medewerkers in productie- en onderhoudsdiensten zoals monteurs, operators, proces en maintenance engineers, werkvoorbereiders, kwaliteit en veiligheid medewerkers en andere betrokkenen in processen ter verbetering van de bedrijfszekerheid.
Niveau van de cursus
Vanaf MBO-niveau
Duur
3 dagbijeenkomsten van 9.00 tot 16.30 uur, 1x per week
Bewijs van deelname
Na afloop van de cursus ontvangt u een bewijs van deelname.
Inhoud
Tijdens de cursus staat de Root Cause Analysis methodiek centraal. Naast het oefenen in vraagvaardigheden is er veel aandacht voor de 'mindset': Welke patronen belemmeren een efficiënte aanpak?
Cursusdag 1 en 2
Dag 1 en 2 staan geheel in het teken van de Root Cause Analysis methode en bijbehorende vaardigheden. Deze worden aangeleerd met standaardcases waarbij alle facetten aan de orde komen. Oefenen staat voorop en van daaruit wordt de theorie aangereikt en, afhankelijk van het niveau van de deelnemers, uitgediept. De theorie is geheel opgenomen in de bijbehorende syllabus. Waar nodig worden begrippen uit het onderhoud aangescherpt en toegelicht.
Dag 1: de storing of gebeurtenis
- formulering van het probleem en de ernst ervan;
- specifieke oorzaken, omstandigheden, gefaalde maatregelen en 'human factors';
- maatregel en oorzaak: het verantwoordelijke werkproces;
- vragen stellen en doorvragen (rollenspel);
- oefenen van de RCA werkroutine met factsheet op flipover/whiteboard.
Dag 2: de situatie en het testen van vermoedelijke oorzaken
- het verzamelen en ordenen van meer informatie;
- aard van de afwijking en storingsmechanismen;
- waarom daar, op die momenten en met die patronen?
- hypothesen logisch getest met werkblad/whiteboard (later in Excel).
Cursusdag 3
Dag 3 staat geheel in het teken van eigen cases / probleemgevallen waarop de methode wordt toegepast.
- de vaste RCA werkroutine aangescherpt;
- het toepassen van de methode op eigen probleemgevallen (technisch, organisatorisch en veiligheid);
- het maken van eenvoudige incident- of storingsrapportage en eisen voor de storingsmelding;
- het vastleggen van onderhoudsinformatie;
- aandacht voor de bedrijfseigen werkprocessen.
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.