phone

Hulp bij het zoeken en inschrijven

Stel je opleidingsvraag of gebruik de keuzehulp.

16 Communicatieve Vaardigheden Trainingen & Cursussen

Het ontwikkelen van sterke communicatieve vaardigheden is essentieel als je verder wilt komen in je carrière en privéleven. Op deze pagina vind je de beste communicatietrainingen. Lees hieronder de meest gevraagde communicatievaardigheden. Lees in ons blog hoe je jouw communicatieve vaardigheden kunt verbeteren.

Bekijk ook: Presenteren, Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden, Luisteren & Luistervaardigheden, Communicatieve vaardigheden, Feedback geven, Communicatiestijlen, Effectief communiceren, Geweldloze communicatie, Doelgericht communiceren en Diplomatie.

Bekijk ook: Presenteren, Gesprekstechnieken & Gespreksvaardigheden en Luisteren & Luistervaardigheden.

check_box_outline_blank

Communicatieve vaardigheden

Logo van Feedback Training & Consulting
placeDinsdag 8 april 2025 in Utrecht en 2 andere datums

Doelgroep Iedereen die zijn communicatieve vaardigheden wil verbeteren. Investering Voor deze driedaagse open inschrijvingstraining Communic…

check_box_outline_blank

Communicatieve vaardigheden: verbaal en non-verbaal

Logo van Learnit
3 gegarandeerde startdata
placeOp locatie: vrijdag 31 januari 2025 in Amsterdam en 206 andere datums
computerOnline: dinsdag 18 februari 2025 en 4 andere datums

In de training Communicatieve vaardigheden ontdek je jouw eigen stijl van communiceren en ga je op zoek naar jouw normen, kwaliteiten en val…

check_box_outline_blank

Communicatie | Basisvaardigheden communicatie & DISC |

Logo van Re-Move MKB Training en Coaching

Collegiale communicatie basisvaardigheden & DISC Deze training is bedoeld voor iedereen die (nog) beter wil communiceren met collega’s , lei…

check_box_outline_blank

Small talk - Communicatieve vaardigheden en gespreksvaardigheden aanleren voor persoonlijke effectiviteit in netwerken.

Logo van Icademy

Om een praatje verlegen? Als dat echt zo is, kun je een probleem hebben. Verbaas je je erover hoe gemakkelijk het sommige mensen lukt om co…

check_box_outline_blank

Communicatie | Communicatieve vaardigheden | In-company/maatwerk

Logo van Re-Move MKB Training en Coaching

Effectief communiceren kun je leren! Deze training is bedoeld voor het verbeteren van de communicatie met collega’s, klanten etc..In deze co…

check_box_outline_blank

Communicatie | Communicatieve vaardigheden, coaching communicatie en assertiviteit

Logo van Re-Move MKB Training en Coaching

Coaching Communicatie en Assertiviteit Voor wieDeze coaching is bedoeld vooriedereen die wel eens moeite heeft met het aangeven van grenzen,…

check_box_outline_blank

HBO Communicatieve Vaardigheden (1 jaar)

Logo van Sandvalley Training

Kortom, deze opleiding biedt uitgebreide training in diverse communicatieve vaardigheden en integreert sterke praktijkgerichte elementen. Do…

check_box_outline_blank

HBO Communicatieve Vaardigheden

Logo van Sandvalley Training

Doelgroep Deze opleiding is ontwikkeld voor iedere medewerker en manager die zijn of haar communicatieve vaardigheden wil verbeteren en zich…

check_box_outline_blank

Communicatieve Vaardigheden

Logo van SOMA Bedrijfsopleidingen

De cursus communicatieve vaardigheden biedt inzicht al deze verschillende facetten van communicatie. In-companyVoor de training Communicatie…

check_box_outline_blank

HBO Communicatieve Vaardigheden (privé-les)

Logo van VSK-Academy België

Werken aan uw persoonlijke- en communicatieve vaardigheden Deze opleiding is speciaal ontwikkeld om professioneel te kunnen communiceren bin…

check_box_outline_blank

HBO Leergang Communicatieve Vaardigheden (privé-les)

Logo van VSK-Academy België

Werken aan uw persoonlijke- en communicatieve vaardigheden Deze opleiding is speciaal ontwikkeld om professioneel te kunnen communiceren bin…

check_box_outline_blank

MBO Workshop - Communicatieve Vaardigheden (privé-les)

Logo van VSK-Academy België

Na afloop van deze workshop bent u in staat om op een effectieve manier communicatieve vaardigheden toe te passen. Doelgroep Deze workshop i…

check_box_outline_blank

HBO Workshop - Communicatieve Vaardigheden (privé-les)

Logo van VSK-Academy België

Na afloop van deze workshop bent u in staat om op een effectieve manier communicatieve vaardigheden toe te passen. Deze HBO Workshop is spec…

check_box_outline_blank

Communicatieve Vaardigheden

Logo van @The Academy

Daarom bieden we deze training Communicatieve Vaardigheden aan. We hebben hem speciaal ontwikkeld voor ICT-professionals zoals jij. Het gaat…

check_box_outline_blank

HBO Communicatieve Vaardigheden (1 jaar)

Logo van Study-Online

Algemeen Werken aan uw persoonlijke- en communicatieve vaardigheden Deze opleiding is speciaal ontwikkeld om professioneel te kunnen communi…

Tips voor het maken van een goede keuze

Wat zijn communicatievaardigheden?

Communicatievaardigheden gebruiken we om effectief te communiceren met anderen. Dat doen we verbaal via woorden maar ook non-verbaal door middel van lichaamstaal. Iemand die communicatief is, kan goed communiceren en in het openbaar optreden.

Waarom communicatieve vaardigheden belangrijk zijn

Effectieve communicatie helpt ons mensen en situaties beter te begrijpen. Het helpt ons verschillen te overbruggen, vertrouwen en respect op te bouwen, en voorwaarden te scheppen voor het delen van creatieve ideeën en het oplossen van problemen. Het ontwikkelen van sterke communicatievaardigheden is volgens veel leiders een topprioriteit. 

Onderzoek van LinkedIn toont aan dat communicatievevaardigheden de belangrijkste soft skill is onder leiders. Door sterke communicatievaardigheden aan te leren, kun je beter contact maken met jouw vrienden, collega's, baas... en tegelijkertijd de communicatie op de werkvloer verbeteren. Het ontwikkelen van communicatievaardigheden kan ons helpen conflicten te vermijden, compromissen te sluiten en betere beslissingen te nemen.  

communicatieve vaardigheden tussen 2 personen

Top 10 communicatieve vaardigheden

Wil je je onderscheiden van de concurrentie? Dit zijn enkele van de belangrijkste gespreksvaardigheden die recruiters en aanwervende managers in je cv en sollicitatiebrief willen zien. Benadruk deze vaardigheden en toon ze tijdens sollicitatiegesprekken, en je maakt een goede eerste indruk. Blijf deze vaardigheden ontwikkelen als je eenmaal bent aangenomen, en je zult indruk maken op je baas, je teamgenoten en je klanten.

1. Luistervaardigheden

Een goede luisteraar zijn is een van de beste manieren om een goede communicator te zijn. Niemand vindt het leuk om te communiceren met iemand die er alleen maar om geeft haar mening te geven en niet de tijd neemt om naar de ander te luisteren. Als je niet goed kunt luisteren, zal het moeilijk zijn om te begrijpen wat er van je wordt gevraagd. Neem de tijd om actief luisteren te oefenen. Actief luisteren houdt in dat je goed luistert naar wat de ander zegt, verduidelijkende vragen stelt en herhaalt wat de ander zegt om het beter te begrijpen ("Dus, wat je zegt is..."). Door actief te luisteren, kunt u beter begrijpen wat de ander probeert te zeggen, en kunt u gepast reageren.

2. Feedback geven en ontvangen

Feedback geven is een essentiële vaardigheid in zakelijke communicatie. Het is een tweerichtingsproces van efficiënt geven of constructief ontvangen. Meestal roept het horen van de naam feedback een akelig beeld bij ons op van een werknemer die bij zijn superieur wordt geroepen voor het jaarlijkse of maandelijkse functioneringsgesprek, en hij wordt afgetuigd met zware kritiek en afschrikwekkende uitdrukkingen van zijn baas. Dat is inderdaad niet de juiste methode. Feedback, mits op een efficiënte manier gegeven, blijkt zeer motiverend te zijn en helpt bij de persoonlijke ontwikkeling. De werknemer die de feedback krijgt, leert zijn zwakke punten kennen, zijn sterke punten, de gebieden die verbetering behoeven, en de manier waarop hij zijn prestaties verder kan verbeteren. We denken meestal dat feedback alleen van de kant van de superieur naar zijn ondergeschikten gaat, maar het is iets dat in beide richtingen moet gebeuren. Zowel van boven naar beneden als van beneden naar boven.

3. Vragen stellen

De juiste vraag stellen is de kern van doeltreffende communicatie en informatie-uitwisseling. Door in een bepaalde situatie de juiste vragen te stellen, kun je een hele reeks communicatievaardigheden verbeteren. Je kunt bijvoorbeeld betere informatie verzamelen en meer leren, je kunt sterkere relaties opbouwen, mensen doeltreffender aansturen en anderen helpen om ook te leren.

4. Communicatiestijl aanpassen

Iedereen die in een team werkt, heeft de ervaring dat het met sommige collega's makkelijker communiceren en samenwerken is dan met anderen; verschillen in communicatiestijlen spelen hierbij vaak een rol. Een communicatief persoon communiceert vaak met de juiste communicatiestijl. 

5. Non-verbale communicatieve vaardigheden

Jouw lichaamstaal, oogcontact, handgebaren en stemgeluid kleuren de boodschap die je probeert over te brengen. Iemand die dit goed beheerst heeft goede non-verbale vaardigheden. Met een ontspannen, open houding (armen open, benen ontspannen) en een vriendelijke toon kom je benaderbaar over en stimuleer je anderen om open met jou te praten.

6. Effectief communiceren

Goede mondelinge communicatie betekent dat je precies genoeg zegt - praat niet te veel of te weinig. Probeer jouw boodschap met zo weinig mogelijk woorden over te brengen. Zeg duidelijk en direct wat je wilt, of je nu persoonlijk, telefonisch of via e-mail met iemand spreekt. Dat noemen we effectief communiceren. Als je maar door blijft ratelen, zal je luisteraar je de mond snoeren of niet meer precies weten wat je wilt. 

7. Vriendelijk communiceren

Door een vriendelijke toon, een persoonlijke vraag, of gewoon een glimlach, moedig je je collega's aan om open en eerlijk met je te communiceren. Het is belangrijk om beleefd te zijn in al je communicatie op de werkplek. Dit is belangrijk in zowel face-to-face als schriftelijke communicatie. Maak je e-mails aan collega's en/of werknemers persoonlijk als je kunt - een snelle "Ik hoop dat jullie allemaal een goed weekend hadden" aan het begin van een e-mail kan een bericht persoonlijk maken en de ontvanger het gevoel geven dat hij meer gewaardeerd wordt.

8. Zelfverzekerd communiceren

Het is belangrijk om zelfverzekerd te zijn in je interacties met anderen. Zelfvertrouwen laat je collega's zien dat je gelooft in wat je zegt en dat je door zult zetten. Zelfvertrouwen uitstralen kan zo eenvoudig zijn als oogcontact maken of een stevige maar vriendelijke toon gebruiken. Vermijd dat uitspraken als vragen klinken. Pas natuurlijk op dat je niet arrogant of agressief overkomt. Zorg ervoor dat je steeds naar de ander luistert en je in de ander inleeft.

9. Empatisch communiceren

Eenvoudige zinnen als "Ik begrijp waar je vandaan komt" laten zien dat je naar de ander hebt geluisterd en dat je zijn mening respecteert. Actief luisteren kan u helpen om u af te stemmen op wat uw gesprekspartner denkt en voelt, wat het op zijn beurt gemakkelijker zal maken om empathie te tonen.

10. Gespreksvaardigheden

De belangrijkste communicatieve vaardigheden samen noemen we gespreksvaardigheden. Gespreksvaardigheden als luisteren en spreken zijn die nodig zijn om te communiceren. Bij sollicitatiegesprekken, verkoopgesprekken, bij het communiceren van slecht nieuws, in functioneringsgesprekken en in adviesgesprekken komen gespreksvaardigheden van pas.

keyboard_arrow_upTerug naar boven