Data Driven Marketeer

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats
Logo van Competence Factory
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9,2 Competence Factory heeft een gemiddelde beoordeling van 9,2 (uit 1.123 ervaringen)
Beste opleider van Nederland

Winnaar Beste opleider van Nederland 2020: #1 in Marketing en #2 beste grote opleider.

Winnaar Beste opleider van Nederland 2019: #3 in Marketing.

Lees meer over Beste Opleider van Nederland 2020.

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeUtrecht
8 sep. 2021 tot 15 sep. 2021
placeUtrecht
28 okt. 2021 tot 4 nov. 2021
placeUtrecht
3 jan. 2022 tot 10 jan. 2022
placeUtrecht
14 apr. 2022 tot 21 apr. 2022
placeUtrecht
26 jul. 2022 tot 2 aug. 2022
placeUtrecht
27 okt. 2022 tot 3 nov. 2022

Beschrijving

Wie is de marketeer van de toekomst? Wij denken: iemand die intuïtie en creativiteit combineert met keiharde kennis van data. Want data is zo’n beetje de belangrijkste bron voor strategie geworden. In deze opleiding leer je alles wat je moet weten om als data driven marketeer aan de slag te kunnen. Van datacollectie en -analyse tot datavisualisatie en marketing automation: na afloop heb je de skills om met jouw marketingcampagnes meetbare impact te maken.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding bestaat uit vier trainingen die op elkaar aansluiten:
  • Data Driven Marketingstrategie
  • Marketing automation
  • Datavisualisatie met Google Data Studio

Programma van de opleiding Data Driven Marketeer

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Data Driven, Big Data, Datavisualisatie, Data Science en Data Driven Marketing.

Wie is de marketeer van de toekomst? Wij denken: iemand die intuïtie en creativiteit combineert met keiharde kennis van data. Want data is zo’n beetje de belangrijkste bron voor strategie geworden. In deze opleiding leer je alles wat je moet weten om als data driven marketeer aan de slag te kunnen. Van datacollectie en -analyse tot datavisualisatie en marketing automation: na afloop heb je de skills om met jouw marketingcampagnes meetbare impact te maken.

Zo is de opleiding opgebouwd

De opleiding bestaat uit vier trainingen die op elkaar aansluiten:
  • Data Driven Marketingstrategie
  • Marketing automation
  • Datavisualisatie met Google Data Studio

Programma van de opleiding Data Driven Marketeer

Data Driven Marketingstrategie

Dag 1

College 1

  • Wat is data driven marketing? 
  • De laatste trends en best practices op het gebied van (online) data
  • Verschillende databronnen en datamodellen
  • Databases: hoe zitten ze in elkaar en wanneer werken ze goed? 

College 2

  • Gaan we in op de vraag “Hoe neem je beslissingen op basis van data?
  • Het opstellen van een campagneplan met data metingen
  • ‘Key’ cijfers voor data driven marketing 
  • Jouw persoonlijk casus

Dag 2

College 3

  • Verdieping en feedback op eigen data driven marketingstrategie. 

College 4

  • Do’s en don’ts voor een data driven marketingstrategie
  • Tussentijd optimaliseren: werken met submetrics 
  • Inzet van data personalisatie; retargeting, liquid content en marketing automation
  • Data visualiseren in dashboards voor interne zichtbaarheid
  • De ROI van data driven marketing

Marketing Automation

Dag 1

College 1

  • De filosofie van inbound marketing en 'smarketing': de combi van sales en marketing
  • De buyer journey en het commerciële proces: welk proces ga jij automatiseren?
  • Data & buyer persona's opstellen : wat wil je weten van je (potentiële) klant?

College 2

  • Doelstellingen formuleren: welke stuurmiddelen en data heb je nodig om goede campagnes te draaien?
  • Leadscoring toepassen op statische en variabele data: welk gedrag  en welke persoonskenmerken geef jij punten?
  • Marketing automation in de praktijk: hoe stel je een workflow op?

Dag 2

College 3

  • 'Smarketing' in de praktijk: hoe verenig je sales en marketing?
  • Hoe verander je leads in klanten? De sales funnel en pipeline management.
  • Jouw ideale leadproces: stappen en planning

College 4

  • De rol van Customer Relationship Management (CRM) binnen marketing automation
  • Marketing automation tools: HubSpot en andere die je waarschijnlijk nog niet kent
  • De ROI van marketing automation: jouw business case

Marketing Datacollectie en -Analyse

Dag 1 College 1

Het 5-driver-groeimodel: een raamwerk om te groeien

  • De groeidrivers voor jouw organisatie in kaart brengen
  • Heb je alle data beschikbaar om het model te gebruiken?
Doelstellingen vertalen naar meetbare KPI's
  • KPI’s zijn ook ‘maar’ indicatoren. Hoe zorg je dat je je (bedrijfs)doelstellingen niet verwart met je KPI's?
  • Een meetplan opstellen. Weet wat je meet, en zorg dat het klopt.
College 2 Datacollectie met Google Analytics. Verzamel data uit verschillende kanalen:
  • E-commerce
  • E-mail
  • Social media
  • Advertentiekanalen
  • Cross-device
  • Cross-channel
  • CRM-data
  • On- en offline data samenbrengen
Dag 2 College 3 Data-integratie met Google Tag Manager als centrale hub:
  • Waar breng je data bij elkaar?
  • Hoe distribueer je data van jouw online platformen met Google Tag Manager?
College 4 Analyse met Google Analytics. Maak nuttige en slimme analyses door data goed te interpreteren. Je kijkt onder andere naar:
  • Conversie
  • Paginawaarde
  • Doelgroepsegmentatie
  • Traffic/Acquisitie
  • Navigatie
  • Funnels
  • Interacties
  • Paginasnelheid
  • Multi-channeltrechters
  • Toeschrijving/Attributie
  • (Customer) Lifetime Value
Ontwikkelingen en trends
  • Hoe komt het dat de rol van data engineers en data scientists belangrijker wordt?
  • Waarom worden forecasting en predictive analytics belangrijker?
  • Hoe zorg jij dat je toekomstproof blijft?

Datavisualisatie met Google Data Studio

Dag 1:

  • Google Data Studio
    • Wat is het?
    • Hoe werkt het?
    • Wat kan het?
  • Gegevensbronnen koppelen: de start van elk dashboard
  • Belangrijkste menu-opties
  • Stappenplan data visualiseren
  • Gegevensbeheer
  • Gegevensbron, dimensie en statistiek
  • Diagrammen
  • Filters en vergelijkingen
  • Periode
  • Gegevens mengen
  • Lay-out en huisstijl
  • Dashboards automatisch versturen

Dag 2:

  • Terugblik dag 1
  • KPI's en meetplan
  • Statistieken en grafieken
  • Praktijk analyses: bestaande en eigen dashboards
  • Databronnen combineren
  • Aangepaste velden
  • Use cases
  • Design/UX, waar moet je op letten?

Belangrijk advies bij de keuze van je opleiding;

  • Verifieer de naam van het opleidingsinstituut vooraf aan de boeking door op ‘klachten’ en of  ‘reviews' te zoeken in bijvoorbeeld Google.
  • Is de prijs all in? Wat zijn de bijkomende kosten (lunches, reprorechten en of  arrangementskosten).
  • Waar vind de training plaats 

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.
  • Vraag informatie aan over deze cursus. Je ontvangt vanaf dan ook een seintje wanneer iemand een ervaring deelt. Handige manier om jezelf eraan te herinneren dat je wilt blijven leren!
  • Bekijk gerelateerde producten mét ervaringen: Data Driven.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

Aanhef
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met Competence Factory, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.