De psychologie van het onderhandelen

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

De psychologie van het onderhandelen

IFBD - Institute for Business Development
Logo van IFBD - Institute for Business Development
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9 IFBD - Institute for Business Development heeft een gemiddelde beoordeling van 9 (uit 2 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeVan der Valk Hotel Gent - Akkerhage 10, 9000 Gent
22 mei. 2024

Beschrijving

ONDERHANDELING ALS EMOTIONEEL CONFLICT

Elke onderhandeling is in wezen een emotioneel conflict. Daarom kunt u niet winnen met rationele argumenten, hoe graag u dit ook wilt. Uw inzicht in het onbewuste en irrationele gedrag van uw gesprekspartner, bepaalt het succes van uw onderhandeling. U krijgt alleen uw zin als u gebruik maakt van de juiste psychologische inzichten.  Zeker vandaag, nu elke onderhandeling nog emotioneler gevoerd wordt en u meer dan vroeger moreel én emotioneel onder druk wordt gezet om toe te geven. 

Want tijdens een onderhandeling wordt uw mensenkennis continu op de proef gesteld. Hoe goed bent u in staat om te beoordelen wat uw gesprekspartners écht denken en willen d…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

ONDERHANDELING ALS EMOTIONEEL CONFLICT

Elke onderhandeling is in wezen een emotioneel conflict. Daarom kunt u niet winnen met rationele argumenten, hoe graag u dit ook wilt. Uw inzicht in het onbewuste en irrationele gedrag van uw gesprekspartner, bepaalt het succes van uw onderhandeling. U krijgt alleen uw zin als u gebruik maakt van de juiste psychologische inzichten.  Zeker vandaag, nu elke onderhandeling nog emotioneler gevoerd wordt en u meer dan vroeger moreel én emotioneel onder druk wordt gezet om toe te geven. 

Want tijdens een onderhandeling wordt uw mensenkennis continu op de proef gesteld. Hoe goed bent u in staat om te beoordelen wat uw gesprekspartners écht denken en willen doen? Zijn ze oprecht geïnteresseerd in uw voorstel? Hoeveel willen ze bieden? Zijn ze ernstig of spelen ze een spelletje met u? In deze workshop leert u welke strategieën het beste werken.  

BESLIS NOOIT IMPULSIEF

Tijdens elke onderhandeling, neemt u non stop beslissingen. Daarom moet u als onderhandelaar oppassen voor de valkuilen van uw eigen brein. Want u bent heel wat minder rationeel dan u graag wilt geloven. Vaak is een onderhandeling zo complex, dat u met meer informatie geconfronteerd wordt dan u kunt verwerken. Om deze complexiteit te behappen, hebben onze hersenen allerlei sluiproutes en olifantenpaadjes ontwikkeld. Hierdoor wordt een lastige kwestie of een moeilijk besluit, teruggebracht tot een eenvoudig en overzichtelijk vraagstuk. Onderhandelaars laten zich dan onbewust en impulsief leiden door vuistregels, gewoontes, emoties of eerdere ervaringen. Helaas leidt deze onzorgvuldige manier van onderhandelen vaak tot reflexmatige beslissingen of beslissingen op basis van denkfouten. Meestal kan dit geen kwaad. Het wordt pas echt gevaarlijk als grote zakelijke of privé belangen op het spel staan. Dan wilt u geen foute beslissing maken.  Zeker niet als u deze had kunnen vermijden.  

HET PSYCHOLOGISCHE MIJNENVELD VAN ELKE ONDERHANDELING

En deze fouten zijn te voorkomen. Denkfouten en impulsieve reacties zijn namelijk voorspelbaar. Toch trapt iedereen in diezelfde psychologische valkuilen. Telkens weer opnieuw … Tot u de valkuil ziet én herkent. Dan stapt u erover heen en laat u zich niet meer in de luren leggen. Sterker, dan slaagt u erin deze valkuilen in uw voordeel te gebruiken. Want als u weet hoe u reflexmatig reageert op een psychologische truc, dan weet u ook hoe een ander daar op zal reageren.   

UW BREIN DOORHEEN DE VERSCHILLENDE FASES VAN ELKE ONDERHANDELING

De training zit vol met psychologische tips & tricks, valkuilen en denkfouten die u moet kennen om uw onderhandelingen tot een goed einde te brengen.  De training is opgebouwd rond de fases die elke onderhandeling doorloopt. Zo is er de voorbereiding, de opening, de uitwisseling van argumenten, het exploreren, de concessiefase, de impasse en tot slot de afrondingsfase. In elk van deze stappen probeert u als onderhandelaar rationeel, weloverwogen en gecontroleerd te handelen. Maar hoezeer u dit ook probeert, in elke fase wordt u beïnvloed door psychologische trucs, manipulaties en eigen denkfouten. Hoogste tijd om deze tactieken en onze impulsieve reacties hierop bloot te leggen.

BEWUST EN ONBEWUST BEÏNVLOEDEN

Onderhandelingsexpert George van Houtem weet als geen ander hoe mensen zich gedragen tijdens een onderhandeling. In deze workshop zet hij de belangrijkste psychologische mechanismen op een rij die u en uw gesprekspartners bewust en onbewust beïnvloeden. Ontdek hoe u andere mensen kunt beïnvloeden met framing, maak kennis met het ankereffect, het 0-risico gevoel, het contrastprincipe en tientallen andere beproefde strategieën.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.