Voeren van moeilijke gesprekken

Tijdsduur
Locatie
Op locatie
Startdatum en plaats

Voeren van moeilijke gesprekken

IFBD - Institute for Business Development
Logo van IFBD - Institute for Business Development
Opleiderscore: starstarstarstarstar_half 9 IFBD - Institute for Business Development heeft een gemiddelde beoordeling van 9 (uit 2 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

placeVan der Valk Hotel Gent - Akkerhage 10, 9000 Gent
1 dec. 2022

Beschrijving

MOEILIJKE GESPREKKEN ZIJN VAAK SLECHT NIEUWSGESPREKKEN …

Weinig leidinggevenden voelen zich comfortabel tijdens een moeilijk gesprek. Of dit nu een corrigerend gesprek, een ontslaggesprek, een demotie gesprek, een verzuimgesprek of een moeilijk evaluatie- of functioneringsgesprek is, als leidinggevende heeft u er alle belang bij om zo duidelijk, helder en eerlijk als mogelijk te zijn. Dit is waar uw gesprekspartner ook recht op heeft.

DUIDELIJKHEID TROEF

De onzekerheid en eigen empathie van leidinggevenden bij moeilijke gesprekken, zorgt altijd voor onduidelijkheid. Conclusies zijn verward, afspraken worden niet gemaakt, emoties worden uitvergroot, beide partijen spelen op de man en niet …

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Omgaan met Agressie & Emotie, Omgaan met, Assertiviteit, Conflicthantering en Klachtenbehandeling.

MOEILIJKE GESPREKKEN ZIJN VAAK SLECHT NIEUWSGESPREKKEN …

Weinig leidinggevenden voelen zich comfortabel tijdens een moeilijk gesprek. Of dit nu een corrigerend gesprek, een ontslaggesprek, een demotie gesprek, een verzuimgesprek of een moeilijk evaluatie- of functioneringsgesprek is, als leidinggevende heeft u er alle belang bij om zo duidelijk, helder en eerlijk als mogelijk te zijn. Dit is waar uw gesprekspartner ook recht op heeft.

DUIDELIJKHEID TROEF

De onzekerheid en eigen empathie van leidinggevenden bij moeilijke gesprekken, zorgt altijd voor onduidelijkheid. Conclusies zijn verward, afspraken worden niet gemaakt, emoties worden uitvergroot, beide partijen spelen op de man en niet op de bal, … Vele leidinggevenden verliezen dan ook de controle of de regie van het gesprek, verlaten het feitelijke pad en worden persoonlijk of emotioneel betrokken.

TOON EMPATHIE MAAR BLIJF ZAKELIJK

Maar hoe gaat u om met emoties? Wat als een werknemer een discussie begint? Met persoonlijke verwijten aan komt? Agressief wordt? Mag u discussies aangaan? Moet u troosten? Welke afspraken maakt u onmiddellijk, welke stelt u uit? Dat moeilijke gesprekken vaak emotioneel geladen zijn, is een evidentie. Wapen u echter en zorg dat u professioneel en zakelijk blijft, ongeacht welke richting het gesprek ook uit gaat.

WEES VOORBEREID EN BOUW UW GESPREK OP

Structureer uw moeilijk gesprek. Begin direct met de boodschap en geef duidelijke en niet voor discussie vatbare redenen voor het gesprek. Luister naar de betrokkene en geeft passende antwoorden op de vragen. Anticipeer onzekerheid door duidelijke communicatie over de details van de reden van het gesprek. Geef een tijdslijn en termijnen, geef zelf argumenten, zowel pro als contra. En bovenal, rond het gesprek ook duidelijk af. Maak niet voor interpretatie vatbare afspraken. Zet desnoods enkele conclusies op papier. Dit alles geeft u én de betrokken werknemer houvast. Herhaal en vat samen en vermijd zo foutieve interpretaties. Maar wees vooral voorbereid op een hevige emotionele reactie … en weet deze te counteren.

OEFEN IN EEN VEILIGE OMGEVING

Onder de ervaren leiding van onze trainer Rudi Baert en onze acteur Frank Robberechts, vinden verschillende rollenspelen rond het voeren van moeilijke gesprekken plaats. Aan de hand van herkenbare en real life situaties kunt u zien waar, hoe maar vooral waarom het helemaal verkeerd kan lopen. U leert signalen te (h)erkennen, in te grijpen en bij te sturen. Deze training bezorgt u niet alleen tientallen direct bruikbare tips en ideeën maar is tegelijkertijd een oefenlabo, waarbinnen u in een veilige omgeving het voeren van uw moeilijk gesprek kunt oefenen.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Vraag nu gratis en vrijblijvend informatie aan:

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
We slaan je gegevens op, en delen ze met IFBD - Institute for Business Development, om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen. Meer info vind je in ons privacybeleid.