Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals

Tijdsduur

Verbindende communicatie voor leidinggevenden en HR professionals

HRD Academy
Logo van HRD Academy
Opleiderscore: starstarstarstarstar 10 HRD Academy heeft een gemiddelde beoordeling van 10 (uit 2 ervaringen)

Tip: meer info over het programma, prijs, en inschrijven? Download de brochure!

Startdata en plaatsen

Er zijn nog geen startdata bekend voor dit product.

Beschrijving

We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders

In deze driedaagse training leer je als leidinggevende en/of HR professional duidelijk en respectvol communiceren met medewerkers en collega's. Je slaagt erin om écht te luisteren naar hen. Je leert de principes van verbindende communicatie toepassen waardoor je als leider of HR professional een coachende stijl aanneemt.

Leer de principes van Verbindende Communicatie toepassen in je praktijk als leidinggevende en/of HR professional en word een zorgzame professional

Situering

Als leidinggevenden en/of HR professional beschik je over een heleboel skills die nauw verbonden zijn met je functie. Dat is logisch, gefundeerde vakkennis vormt immers de basis van succes. Toch leert ervaring ons dat…

Lees de volledige beschrijving

Veelgestelde vragen

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Nog niet gevonden wat je zocht? Bekijk deze onderwerpen: Human Resource Management (HRM), Arbeidsrecht, Strategisch HRM, Organisatiekunde en HR-beleid.

We are passionate about providing the best learning experience for trainers, coaches, consultants, HR professionals and leaders

In deze driedaagse training leer je als leidinggevende en/of HR professional duidelijk en respectvol communiceren met medewerkers en collega's. Je slaagt erin om écht te luisteren naar hen. Je leert de principes van verbindende communicatie toepassen waardoor je als leider of HR professional een coachende stijl aanneemt.

Leer de principes van Verbindende Communicatie toepassen in je praktijk als leidinggevende en/of HR professional en word een zorgzame professional

Situering

Als leidinggevenden en/of HR professional beschik je over een heleboel skills die nauw verbonden zijn met je functie. Dat is logisch, gefundeerde vakkennis vormt immers de basis van succes. Toch leert ervaring ons dat de ontwikkeling van een persoonlijke en zorgzame leiderschapsstijl even belangrijk is en je vaak meer voldoening geeft. Je voelt je als leidinggevende en/of HR professional op die manier gezien in je waarde en je kan van daaruit evolueren naar een krachtige en tegelijk kwetsbare, zorgzame sleutelfiguur in de organisatie.


Verbindende Communicatie vormt de basis voor een coachende stijl van leidinggeven waarin authenticiteit centraal staat. Het doel is om je als leidinggevende en/of HR professional te versterken in je onderlinge communicatie en je communicatie naar medewerkers toe. Zorgzaam leidinggeven inspireert andere medewerkers tot respect en empathie voor elkaar en helpt teams op het pad naar zelfsturing. Waarden die te vaak dode letter blijven als aanvulling op de missie en visie van een organisatie worden dankzij deze training concreet en direct naar de werkvloer gebracht.


Verbindende Communicatie is een communicatieconcept, gebaseerd op het gedachtengoed ‘Geweldloze Communicatie’ van Marshall Rosenberg. In deze training zorgen we voor een verdieping van het model op basis van communicatieprincipes uit o.a. NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren).  We hebben al deze inzichten geïntegreerd en vertaald in een krachtig en effectief communicatiemodel dat eenvoudig aan te leren is. Na een beetje oefenen zijn de principes in een professionele omgeving direct toepasbaar.


Tijdens de training leer je op een effectieve en respectvolle manier boodschappen formuleren, empathisch luisteren naar elkaars behoeften en dus communiceren zonder weerstand op te roepen.  Empathisch luisteren zorgt voor creativiteit en openheid om een oplossing te vinden die rekening houdt met alle behoeften: die van de medewerker, die van jou als leidiggevende en/of HR professional en die van de organisatie.

Wat leer je in deze opleiding?

  • Je leert als leidinggevenden en/of HR professionals duidelijk en respectvol communiceren met je medewerkers.
  • Je bent je bewust van de gevoelens en behoeften van medewerkers en je kan die ook naar boven halen in een gesprek.
  • Je kan omgaan met reacties van medewerkers of collega’s die je niet zo fijn vindt.  Je leert verder kijken dan gedrag.
  • Je leert echt luisteren naar medewerkers en collega's. Doordat medewerkers zich begrepen voelen, ligt de weg naar creatieve oplossingen open.
  • Je kan gesprekken voeren en feedback geven volgens de principes van Verbindende Communicatie.
  • Je leert waardering en dankbaarheid uitdrukken op een manier die de andere kan horen.

Programma

Omdat theoretische inzichten gekoppeld worden aan praktijkvoorbeelden is het niet mogelijk om een heel gedetailleerd programma per dag mee te geven. De training verloopt volgens de behoeften van de deelnemers.  Hieronder geven we toch een richting mee waarin het programma kan verlopen.


Dag 1

  • We gaan aan de slag met de verschillende bouwstenen van het model.
  • Wat is zelfempathie en waarom is het zo belangrijk?
  • Hoe integreer je de basisinzichten in je persoonlijk proces?
  • Hoe anders ervaar je het om zelf verantwoordelijkheid op te nemen voor je emoties in plaats van iemand anders daarvoor aansprakelijk te stellen?


Dag 2

  • Wat we tijdens dag 1 geleerd hebben, gaan we  inzetten in de dagelijkse, professionele context en praktijk.
  • Hoe treed je in relatie met de andere vanuit zelfempathie en zelfkennis?
  • Welk effect heeft die nieuwe aanpak op de gehele organisatiecultuur?
  • Wat is empathisch luisteren?  Wanneer en hoe kan ik dat toepassen?
  • Na de tweede trainingsdag krijg je een opdracht mee.


Terugkomdag = dag 3

  • Iedereen is concreet aan de slag gegaan met Verbindende Communicatie in zijn of haar professionele omgeving (opdracht na dag 2). Op de terugkomdag gaan we dieper in op de valkuilen, succeservaringen en knelpunten uit de praktijk.
  • We integreren de theorie en de praktijk tot een nieuwe manier van communiceren en leven.

Didactische aanpak

  • Theoretische inzichten worden op een ervaringsgerichte manier en met veel oefeningen geïntegreerd. Tijdens deze training ligt de nadruk op het werken met voorbeelden uit jouw werksituatie.
  • De training Verbindende Communicatie vraagt om twee opeenvolgende dagen. Die tijd is nodig om vertrouwd te geraken met de theoretische inzichten van het model en om de verworven kennis ook daadwerkelijk te integreren via oefeningen en praktijkvoorbeelden in je eigen werksituatie.  
  • Een terugkomdag na minimum een maand laat toe om succesverhalen te delen, eruit te leren en professioneel duiding te krijgen bij specifieke struikelblokken.
  • We streven naar groepen van minimum 6 en maximum 12 deelnemers voor een optimaal resultaat.

Getuigenissen en referenties

  • De trainer brengt deze opleiding op een heel enthousiaste manier.   Ze put uit een enorme praktijk- en opleidingservaring, die ze mooi verwerkt in haar training. Het communicatiemodel is een toppertje en is mits wat oefening breed inzetbaar op het werk en in privérelaties, inclusief bij onze kinderen (Tom De Wolf, Commercial Applications Manager, UTC Fire & Security EMEA).
  • Deze opleiding wordt op een zeer verbindende manier gebracht.  De trainer staat voor wat ze brengt.  De vele praktijkvoorbeelden die in een veilige omgeving gebracht kunnen worden, maken dat de training extra bijblijft. Heel concreet gebracht met een grote expertise. Zeer toepasselijk in zowel privé- als werksfeer (Jef Van Lint, Administratief Directeur Regio Turnhout, IDEWE).
  • Ik had niet verwacht dat een opleiding over dit onderwerp mij zo diep als mens zou kunnen raken en me in mijn gehele zijn kan ondersteunen om verder te groeien in mijn leven en als leidinggevende (Els Thijs, Regionaal Medisch Directeur IDEWE).
  • Dit is echt een toffe training om als team te volgen. Het geeft de mogelijkheid om samen te groeien. Moeilijke zaken die anders onder de oppervlakte blijven sluimeren, worden op een respectvolle manier uitgesproken. Deze training kan de sfeer binnen onze organisatie verbeteren en onze organisatie naar een hoger niveau tillen (Peter Bervoets, Projectleider HBS).
  • Deze training is een cadeau voor het leven (Stephanie Michiels, HR Business Partner Durabrik).

Trainer

Els Van Beveren

Els Van Beveren leeft vanuit een passie voor mensen.  Haar basisopleiding Sociologie was de start voor het verder ontwikkelen van inzichten in hoe mensen functioneren, samenleven en communiceren. Een Master opleiding in Human Resource Management en Master Practitioner in Neuro-Linguistisch Programmeren (NLP) leverden verdiepende theoretische inzichten en modellen.  Verscheidene functies in sales en Human Resources bij Philip Morris en leidinggevende functies in organisaties in de sociale economie en zorgsector, zorgden voor de noodzakelijke praktijkervaring.  Haar echte liefde zit in de Verbindende Communicatie. Het gedachtengoed van Marshall Rosenberg raakt haar in hart en ziel.  Els bouwde de voorbije jaren een uigebreide ervaring op in het trainen van leidinggevenden, teamverantwoordelijken, HR professionals en medewerkers van bedrijven en organisaties in erg uiteenlopende sectoren. Haar expertise en vakkennis zorgen ervoor dat de opleiding een groot leereffect heeft in de praktijk van de deelnemers.

Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen

Er zijn nog geen ervaringen.

Deel je ervaring

Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.

Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.

Download gratis en vrijblijvend de informatiebrochure

(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)
(optioneel)

Heb je nog vragen?

(optioneel)
We slaan je gegevens op om je via e-mail en evt. telefoon verder te helpen.
Meer info vind je in ons privacybeleid.