Slechtnieuwsgesprekken voeren (functioneringsgesprekken)
"Michaela is kundig, heeft concrete input en is positief. De training is afwisselend, nuttig en toepasbaar. Veel persoonlijke aandacht. Daarnaast waarborgt Michaela dat ieders persoonlijke leerdoelen maximaal worden bereikt. Een topper!" - 05-11-2021 19:14
"Michaela is kundig, heeft concrete input en is positief. De training is afwisselend, nuttig en toepasbaar. Veel persoonlijke aandacht. Daarn… alles lezen - 05-11-2021 19:14
Startdata en plaatsen
placeGroningen 16 feb. 2023 |
placeRotterdam 23 feb. 2023 |
placeZwolle 23 feb. 2023 |
placeGroningen 7 mar. 2023 |
placeUtrecht 7 mar. 2023check_circle Startgarantie |
computer Online: Virtuele locatie: Zoom 7 mar. 2023 |
placeAmsterdam 8 mar. 2023 |
computer Online: Virtuele locatie: Zoom 8 mar. 2023 |
placeAmsterdam 17 mar. 2023 |
placeDen Haag 17 mar. 2023 |
placeRotterdam 28 mar. 2023 |
placeRotterdam 31 mar. 2023 |
placeZwolle 31 mar. 2023 |
placeDen Haag 7 apr. 2023 |
placeGroningen 12 apr. 2023 |
placeUtrecht 12 apr. 2023 |
placeGroningen 18 apr. 2023 |
placeAmsterdam 25 apr. 2023 |
placeDen Haag 25 apr. 2023 |
placeAmsterdam 8 mei. 2023 |
Beschrijving
Learnit Training - Volg al onze trainingen nu ook Live Online, comfortabel vanuit huis!
Een medewerker ontslaan, een klant laten weten dat je niets voor hem of haar kunt betekenen of een patiënt een sombere diagnose geven: als boodschapper bevind jij je vaak in een lastige spagaat tussen taak en emotie. Je weet dat je het slechte nieuws moet brengen, maar dat neemt niet weg dat je begaan bent met de ontvanger en hem of haar het allerbeste gunt. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat velen geneigd zijn zich in allerlei bochten te wringen om het slechte nieuws uit te stellen of te verzachten. Het klinkt als een paradox, maar er bestaat zoiets als een goed slechtnieuwsgesprek. En nog belangrijker: de basisprincipes zijn door iedereen aan te leren.
In de training Slecht nieuws brengen …
Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Learnit Training - Volg al onze trainingen nu ook Live Online, comfortabel vanuit huis!
Een medewerker ontslaan, een klant laten weten dat je niets voor hem of haar kunt betekenen of een patiënt een sombere diagnose geven: als boodschapper bevind jij je vaak in een lastige spagaat tussen taak en emotie. Je weet dat je het slechte nieuws moet brengen, maar dat neemt niet weg dat je begaan bent met de ontvanger en hem of haar het allerbeste gunt. Deze verdeeldheid zorgt ervoor dat velen geneigd zijn zich in allerlei bochten te wringen om het slechte nieuws uit te stellen of te verzachten. Het klinkt als een paradox, maar er bestaat zoiets als een goed slechtnieuwsgesprek. En nog belangrijker: de basisprincipes zijn door iedereen aan te leren.
In de training Slecht nieuws brengen leer je een slechtnieuwsgesprek op te bouwen aan de hand van vijf fasen: de inleiding, het brengen van het slechte nieuws, aandacht voor de impact van de boodschap, meedenken over mogelijke oplossingen en, indien nodig, het maken van een vervolgafspraak. Onze trainers laten je ontdekken welke toon het best bij de situatie past, hoe je blijk geeft van jouw medeleven en hoe je tegelijkertijd duidelijk en standvastig kunt blijven, waardoor je de controle over het gesprek behoudt.
Onderwerpen
- Structuur van het gesprek
- Inhoudsniveau
- Relatieniveau
- Argumenteren
- Vervolgstappen: afspraken maken
- Valkuilen
Lesmethodiek
In de training wisselen we af tussen concreet ervaren, experimenteren met gedrag en technieken, reflecteren en theorie verkennen. Hiermee sluit het trainingsprogramma goed aan op alle type deelnemers. Er zit veel actie in de training, zodat je daadwerkelijk ervaart wat het effect is van nieuw gedrag. Dit maakt de herkenning van succes mogelijk. Daarnaast benadrukken we dat iedereen verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen groeiproces en hier het eigenaarschap over moet nemen. In onze training nodigen wij je uit om continue te reflecteren en verbanden te leggen met de praktijk. Ons streven is het inzicht te vergroten en jou zelf de vertaalslag te laten maken. Dit zal de kans op werkelijke gedragsverandering vergroten.
Doelgroep
Deze training is bij uitstek geschikt voor deelnemers die wel eens slecht nieuws moet brengen, zoals leidinggevenden, projectleiders, verkopers, servicemedewerkers, hulpverleners, artsen en adviseurs.
Voorkennis
Er is geen voorkennis vereist voor deze training.
Maatwerk
De cursusomschrijving hierboven geeft je een goede indicatie van hoe de training eruit zal komen te zien. Toch kan de inhoud iets verschillen per training, afhankelijk van de voorkennis, praktijkervaring en leerdoelen van de deelnemers. In individuele intakegesprekken voorafgaand aan de training worden de leerdoelen van de deelnemers geïnventariseerd. Op basis daarvan wordt het definitieve programma van de training bepaald.
Opmerking
Zie ook onze workshop Slechtnieuwsgesprekken.
"Michaela is kundig, heeft concrete input en is positief. De training is afwisselend, nuttig en toepasbaar. Veel persoonlijke aandacht. Daarnaast waarborgt Michaela dat ieders persoonlijke leerdoelen maximaal worden bereikt. Een topper!" - 05-11-2021 19:14
"Michaela is kundig, heeft concrete input en is positief. De training is afwisselend, nuttig en toepasbaar. Veel persoonlijke aandacht. Daarn… alles lezen - 05-11-2021 19:14
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.