Empathie en actief luisteren
Startdata en plaatsen
Beschrijving
Doelgroep
Iedereen die op een oprechte en eerlijke manier wil openstaan voor en communiceren met collega’s, medewerkers, leidinggevenden, klanten en relaties en zijn vaardigheden om actief te leren luisteren verder wil ontwikkelen
Doelstellingen
- Inzicht verwerven in onze manier van reageren en communiceren
- Zich in de plaats stellen van de anderen, de andere begrijpen en hem aanvaarden
- De emoties bij de anderen kunnen ‘lezen’ en kunnen anticiperen op negatieve reacties
- Leren hoe waarden, overtuigingen en emoties het gedrag beïnvloeden
- Begrijpen waarom de anderen niet denken en reageren zoals wij
- Oefenen in het tonen van empathie en toch zichzelf blijven
Programma
De automatismen i…

Veelgestelde vragen
Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.
Doelgroep
Iedereen die op een oprechte en eerlijke manier wil openstaan voor en communiceren met collega’s, medewerkers, leidinggevenden, klanten en relaties en zijn vaardigheden om actief te leren luisteren verder wil ontwikkelen
Doelstellingen
- Inzicht verwerven in onze manier van reageren en
communiceren
- Zich in de plaats stellen van de anderen, de andere begrijpen en
hem aanvaarden
- De emoties bij de anderen kunnen ‘lezen’ en kunnen anticiperen op
negatieve reacties
- Leren hoe waarden, overtuigingen en emoties het gedrag
beïnvloeden
- Begrijpen waarom de anderen niet denken en reageren zoals wij
- Oefenen in het tonen van empathie en toch zichzelf blijven
Programma
De automatismen in communicatie bij inter-persoonlijke relaties
:
- veralgemeningen en vervormingen
- waardeoordelen
- interpretaties
Wat is empathie?
- open staan voor emoties en behoeften
- het verschil met sympathie, mededogen en intuïtie
- de mate van empathie aanpassen en luisteren naar de emoties van
de anderen
Je vaardigheden op vlak van empathie en actief luisteren
ontwikkelen
- hoe kan je actief luisteren ?
- welke elementen bepalen luisteren en luisterbereidheid ?
- leren de positieve elementen bij de andere te zien
- oefenen in het zich in de plaats stellen van de andere (emoties,
manier van denken)
- de gepaste verbale en non-verbale communicatieve vaardigheden
leren gebruiken om de invloed van emoties onder controle te
houden
- empathie tonen in moeilijke situaties
- de juiste balans vinden : empathie tonen, maar vasthoudend
blijven, de andere begrijpen zonder zijn standpunt over te
nemen
Methodologie
- praktische oefeningen
- analyse van persoonlijke cases die door de deelnemers aangebracht
worden
- feedback van de trainer
- een persoonlijk actieplan zal ontwikkeld worden
Modalités d'inscription
Les séminaires seront donnés aux dates mentionnées dans le
tableau ci-dessus sous réserve d’un minimum de 2 participants
inscrits.
La clôture des inscriptions s’effectue 15 jours avant la date de
début du séminaire.
Votre inscription sera effective dès réception de votre
paiement
Blijf op de hoogte van nieuwe ervaringen
Deel je ervaring
Heb je ervaring met deze cursus? Deel je ervaring en help anderen kiezen. Als dank voor de moeite doneert Springest € 1,- aan Stichting Edukans.Er zijn nog geen veelgestelde vragen over dit product. Als je een vraag hebt, neem dan contact op met onze klantenservice.